A média fizikai és mentális egészségre gyakorolt hatása VI.

A média fizikai és mentális egészségre gyakorolt hatása VI.

A média fizikai és mentális egészségre gyakorolt hatása VI.

Étkezés és testkép
A média jelentős hatással van arra, hogy hogyan érzékeljük saját testünket és étkezési szokásainkat. A fogyókúrás reklámok, ideális testképek és a média által népszerűsített szépségideálok erősen befolyásolják az emberek étkezési magatartását, amelyek akár étkezési zavarokhoz is vezethet.
A túlzottan vékony testek kultusza és a reklámok, amelyek az ideális fogyás gyors elérését ígérik, sérthetik az önértékelést és önképet, amit később komoly mentális problémák, esetleg evészavarok, pl. anorexia vagy bulimia kialakulása követhet.

A reklámok első körben elmondják, milyen az ideális testkép, majd azt közvetítik, hogy csak a sovány emberek szépek, ők lehetnek sikeresek, ismertek és népszerűek. Ezután következik a lelkiismeret-furdalás fázisa, amikor bűntudatot ébresztenek a fogyasztóban.
A legtöbb reklámból a motivációs fázis kimarad, hiszen a nők tudatában már mélyen ott van, hogy fogyni kell, amennyit csak lehet.Nem feledkezhetünk meg arról, hogy a média hatása nemcsak a nők, hanem a férfiak testére is erősen kiterjed. Náluk nem a soványság az elérendő cél, hanem a minél nagyobb izomzat, a férfias megjelenés. Az ő betegségüket izomdiszmorfiának nevezzük, ez leginkább a túlságosan kigyúrt testépítőkre vonatkozik. Megoldás a média részéről az lehetne, ha a nő- és férfialakok természetesebb spektrumát mutatnák, nem pedig egy elérhetetlen vágyálmot.

Bagaméri László
EFI mentális vezető.